wij gebruiken ook naast de Canons een D700 met de Nikons 14-24 2.8, de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8 VR
ik persoonlijk vind de 24-70 voor landschapsfotografie meer dan voldoende, de 14-24mm is een zeer scherpe lens maar zeer kritisch voor vertekeningen ( vooral omdat je graag gebouwen fotografeerd enz.) Voor jou soort fotografie zou ik dan eerder opteren voor de PC-E 24 ( Tilt en shift F3.5 ) Voor dieren zou je voor deze FF heel diep in de beugel moeten tasten voor een 300 mm F2.8 of betaalbaar F4

met TC 14 of 20, de grotere zijn natuurlijk afhankelijk van je geldbeugel als amateur fot. bijna onbetaalbaar.
Voor de Macro kan je gerust langsgaan bij Sigma voor de 180mm 3.5 als zeer betaalbaar kwaliteits objectief. ( de eventuele mooie achtergronden ... zijn voornamelijk te danken aan de kwaliteit van het glas, de F waarde,vergrotingswaarde en de samenstelling van de achtergrond zelf ....)
Hou er rekening mede dat bijna 100% zeker er weldra een upgrade van de D 700 komt .....
voor de rest volg ik de opmerking en raad van Alain
als finale vind ik voor het ogenblik de best betaalbare en beste camera combinatie voor je doelstellingen een EOS 5DMKII met TS 24

zonder een of ander merk te bevoordelen.