Het is nu za 11 sep 2010, 3:44

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Dilemma 
Auteur Bericht
Senior fotograaf

Fotografie level: Gevorderde
Beeldbewerking level: Gevorderde
Photo-edit: Ja
Bericht Dilemma
Ik ga me een nieuwe camera aanschaffen maar twijfel tussen de Nikon D300s of de D700. :weet_niet:
De gewone D300 is niet meer verkrijbaar dacht ik?
Maar bij de D700 zit ik met een paar vragen.Voor landschapsfoto's en archituur o.a. zou dit een zeer geschikte camera moeten zijn,b.v. in combinatie met een degelijke groothoek.
Ik vrees echter dat bij vogels of andere kleine dierenfotografie je al over een serieuze tele moet beschikken om goeie resultaten te behalen.
Als je b.v. een 500mm gebruikt zoals de Bigma,betekent dit dan dat het onderwerp 1.5 x kleiner zal zijn (of verderaf) dan op de D300 met dezelfde lens?
En hoe zit het met macro's?
Ik hoor graag jullie gedacht hierover :thanx:

di 02 feb 2010, 2:42
Profiel WWW
De Drie Musketiers

Beeldbewerking level: Beginner
Bericht Re: Dilemma
Voor landschappen is de D700 met een 14-24 The Max. En tja voor tele is een D300 fijner.
En voor macro zou een FF mooiere achtergronden geven.

di 02 feb 2010, 8:08
Profiel WWW
Junior fotograaf

Ik zie de D700 niet als een landschapscamera. Landschappen worden meestal op lage ISO gefotografeerd en hebben baat bij grote afdrukken en dus veel pixels.

Landschappen door een groothoek zijn ook zelden goed. Als ik meer moet hebben ga ik stitchen en zelfs met maar 2 beelden krijg je al snel een 2:1 formaat.

Een APS-C 500mm komt overeen met een 750 mm FF.

di 02 feb 2010, 8:40
Profiel
Senior fotograaf

Photo-edit: Nee
wij gebruiken ook naast de Canons een D700 met de Nikons 14-24 2.8, de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8 VR
ik persoonlijk vind de 24-70 voor landschapsfotografie meer dan voldoende, de 14-24mm is een zeer scherpe lens maar zeer kritisch voor vertekeningen ( vooral omdat je graag gebouwen fotografeerd enz.) Voor jou soort fotografie zou ik dan eerder opteren voor de PC-E 24 ( Tilt en shift F3.5 ) Voor dieren zou je voor deze FF heel diep in de beugel moeten tasten voor een 300 mm F2.8 of betaalbaar F4 :wink: met TC 14 of 20, de grotere zijn natuurlijk afhankelijk van je geldbeugel als amateur fot. bijna onbetaalbaar.
Voor de Macro kan je gerust langsgaan bij Sigma voor de 180mm 3.5 als zeer betaalbaar kwaliteits objectief. ( de eventuele mooie achtergronden ... zijn voornamelijk te danken aan de kwaliteit van het glas, de F waarde,vergrotingswaarde en de samenstelling van de achtergrond zelf ....)
Hou er rekening mede dat bijna 100% zeker er weldra een upgrade van de D 700 komt .....
voor de rest volg ik de opmerking en raad van Alain

als finale vind ik voor het ogenblik de best betaalbare en beste camera combinatie voor je doelstellingen een EOS 5DMKII met TS 24 :dance: zonder een of ander merk te bevoordelen.

Laatst bijgewerkt door Pepone op di 02 feb 2010, 19:37, in totaal 3 keer bewerkt

di 02 feb 2010, 9:27
Profiel WWW
Senior fotograaf

Beeldbewerking level: Beginner
Photo-edit: Ja
Zeer moeilijke keuze.
Welke lenzen heb je op dit ogenblik in bezit?
Wat bedoel je met dieren? Zijn dat vogeltjes op een tak die je vanuit een schuilhut en vanop statief gaat nemen, of zijn dat bvb reigers en roofvogels in de vlucht?
Of zijn het gewoon olifanten in de zoo?
Voor vogels zou ik resoluut voor de crop gaan, tenzij er een betaalbare ff zou bestaan met een slordige 30 mp.
Voor landschappen ben je dan weer beter af met een full frame, maar daar zit je in het geval van de D700 beperkt met de 12 mp.

Persoonlijk zou ik voor landschappen voor de Canon 1DMKII gaan, en voor dieren voor de Canon 7D met een betaalbare en draagbare 400 erop, maar omwille van het prijskaartje en de draagbaarheid hou ik het toch maar bij mijn K20D met mijn bigma.

Misschien lijkt het raar dat ik nu een Canon voorstel, maar bedenk dat de prijs van één kwaliteitsvolle supertele voor dieren, het vaak goedkoper uitkomt om van merk te wisselen...

Zoals reeds door Pepone gezegd, zit er een opvolger voor de D700 aan te komen, en ik vrees zelfs dat de D300S ook zo snel mogelijk vervangen zal worden.

di 02 feb 2010, 11:46
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]